Před 110 lety Prahou naposledy projela koněspřežná tramvaj

12. 5. 2015 14:05 Praha www.prazskyzurnal.cz

12. května 1905 se Pražané rozloučili s koněspřežnou tramvají. V 18 hodin večer vyjela poslední pravidelná koněm tažená souprava na trať vedoucí z Křižovnického náměstí přes Karlův most na Malou Stranu.

Koněspřežná tramvaj v Praze

Koněspřežná tramvaj v Praze Dopravní podnik hl. m. Prahy

Pražská koňka byla tři desítky let pravidelným a spolehlivým způsobem dopravy v hlavním městě. První trasu uvedl do provozu belgický podnikatel Édouard Otlet 23. září 1875. Měřila 3,5 kilometru a vedla z Karlína přes Josefské náměstí (dnes náměstí Republiky) a Můstek ke staveništi Národního divadla.

Jak elektrika nahradila koně

Otletova firma Pražská tramway byla v pozdějších letech provozu městem často kritizována za zhoršující se stav infrastruktury a postupně se zapletla do řady soudních procesů s městem, řešila se například přednostní práva na stavbu tratí. Elektrické podniky nakonec celou síť odkoupily a převzatou koňku v období do roku 1901 (s výjimkou Karlova mostu) postupně přebudovaly na elektrickou tramvaj.

Kolejnice koňky byly zpočátku dřevěné, jen pobité plechem, na dřevěných pražcích. Tratě byly jednokolejné. V letech 1876–1883 bylo několik úseků zdvojkoleněno a bylo dostavěno několik výhyben. V té době byly také některé dřevěné kolejnice nahrazeny kovovými traverzami.

Linky koňky neměly čísla, ale označovaly se barevnými čtverci nebo čtverci s barevnými výsečemi, za tmy kruhovými prosvětlovanými terči. Poslední večerní spoj byl označen modrou svítilnou.

Linek bylo po dokončení celé sítě celkem šest, přičemž celá trať měřila 19 kilometrů. Jezdilo se od 6:30 do 22 hodin, základní interval byl 7 minut. Průměrná rychlost byla 8 km/h. V době nějvětšího rozmachu měla provozující společnost Pražská Tramway přes 100 vozů a 500 koní.

Koněspřežné tramvaje využívaly i další evropské metropole. Brno s jejich využíváním dokonce předběhlo Prahu o 16 let. Postupem času ovšem koňky vytlačily elektrické tramvaje.